DPF co to jest?
Filtr przeciwprzepięciowy (także “filtr cząstek stałych”, ang. diesel particulate filter (DPF), FAP) – część układu wydechowego samochodu z silnikiem diesla.
W Europie jest instalowany w samochodach z silnikiem diesla od 2001 r., zgodnie z wymogami norm środowiskowych “Euro-4”.
Zapisz się na czyszczenie DPF

Powrót właściwości nowego filtra DPF/FAP/GPF/SCR
Filtry DPF, które zregenerowaliśmy, odzyskują do 99,8% parametrów fabrycznych. Jest to najlepsza alternatywa dla zakupu nowego filtra DPF

Najnowsza hydrodynamiczna metoda czyszczenia filtrów DPF / FAP/GPF/SCR
Dobrze wykonany proces regeneracji gwarantuje 100% satysfakcji. Wysokie ciśnienie w urządzeniu, w połączeniu ze specjalnym składem chemicznym Xtontm DPF Cleaner, który już pracuje w temperaturze 38 C, skutecznie usuwa wszelkiego rodzaju zanieczyszczenia bez uszkodzenia ceramicznego elementu filtrującego.

Czyszczenie filtra DPF/FAP/GPF/SCR
Gwarantujemy całkowite oczyszczenie filtra z cząstek PM10, PM25, a także z oleju, sadzy, popiołu i wszelkich zanieczyszczeń
Strona główna » DPF co to jest?
Od 1 września 2009 roku w Unii Europejskiej wprowadzono nowy ekostandard spalin do samochodów osobowych – Euro-5. W Rosji stosowanie tego standardu stało się obowiązkowe od 1 stycznia 2016 r. Od tego momentu samochody importowane lub produkowane na terytorium naszego kraju muszą spełniać określone ograniczenia dotyczące zawartości szkodliwych zanieczyszczeń w produktach do spalania silników spalinowych (Ice). W przypadku samochodów z silnikiem diesla oznacza to obowiązkową obecność tak zwanych filtrów cząstek stałych.

W zależności od różnych parametrów (jakość użytego paliwa, tryb pracy silnika spalinowego itp.) cząstki sadzy mogą mieć inny skład chemiczny. Cząstki sadzy są amorficznym węglem z domieszką cząstek metalicznych tlenków, wody, węglowodorów, siarki i innych pierwiastków chemicznych. Rozmiary tych cząstek wahają się od 10 do 1000 nanometrów. Tworzenie sadzy występuje z powodu niepełnego spalania paliwa, co może być spowodowane wieloma przyczynami (duża ilość zanieczyszczeń w paliwie, które utrudniają samozapłon, brak tlenu itp.). Powstałe podczas spalania paliwa w cylindrach silnika spalinowego cząstki sadzy wchodzą do układu wydechowego, gdzie są wychwytywane przez filtr cząstek stałych.

Matryca składa się z wielu kwadratowych komórek (istnieją modyfikacje z ulepszonymi ośmiokątnymi komórkami), które są wąskimi kanałami naprzemiennie zamkniętymi po obu stronach.
Wewnętrzna powierzchnia każdego kanału wykonana jest z porowatego materiału, który jest elementem filtrującym. Lokalizacja filtra cząstek stałych w układzie wydechowym zależy od jego modelu i konfiguracji.
Najczęściej znajduje się bezpośrednio za katalizatorem, jednak w niektórych modyfikacjach te dwa elementy są połączone. W neutralizatorach typu utleniającego filtr cząstek stałych znajduje się za kolektorem wydechowym. Ta lokalizacja nie jest przypadkowa, ponieważ tutaj temperatura spalin pochodzących z silnika spalinowego ma maksymalną wartość. Kanały komórek matrycy w tym przypadku są pokryte katalizatorem, który utlenia niespalone cząstki paliwa.

Regenerację filtra cząstek stałych można przeprowadzić w dwóch wersjach: aktywnej i pasywnej.
Dzięki biernej regeneracji katalizator umieszczony w komórkach pod wpływem temperatury spalin przyspiesza proces utleniania (spalania) przefiltrowanych cząstek sadzy. Czasami, aby poprawić ten efekt, do oleju napędowego dodaje się specjalne dodatki, które pozwalają rozpocząć reakcję utleniania sadzy przy niższych wartościach temperatury. Jednak w niektórych przypadkach (praca silnika spalinowego na biegu jałowym, małe obciążenia, ruch w korkach itp.) nie osiąga się niezbędnej wartości temperatury do rozpoczęcia regeneracji pasywnej. W takich przypadkach stosuje się aktywną regenerację.
W nowoczesnych filtrach cząstek stałych stosuje się zarówno regenerację pasywną, jak i aktywną. Opracowanie nowych norm środowiskowych wymaga ciągłej optymalizacji i udoskonalania konstrukcji i zasad działania filtrów cząstek stałych. Do tej pory najczęstsze są filtry cząstek stałych z powłoką katalityczną i filtry cząstek stałych z systemem wprowadzania dodatków do paliwa.
Filtry pierwszego typu są instalowane w samochodach produkowanych przez koncern Volkswagen, a także niektórych innych producentów.

W przypadku, gdy poszczególne elementy układu sterowania (na przykład czujnik przepływu powietrza (przepływomierz), Czujniki temperatury na wlocie i wylocie filtra, czujniki ciśnienia itp.) sygnalizują spadek przepustowości filtra, wymagana jest aktywna regeneracja, podczas której temperatura wewnątrz filtra cząstek stałych osiąga 650 stopni Celsjusza. Gdy czujniki układu sterowania sygnalizują zmniejszenie przepustowości, jednostka sterująca zwiększa ilość dostarczanego paliwa do cylindrów, jednocześnie ograniczając ilość dopływającego powietrza (tlenu). W takich warunkach temperatura gazów wzrasta do wartości niezbędnych do aktywnej regeneracji.

Ze względu na brak katalizatora w komórkach filtracyjnych do spalania sadzy, strukturalnie takie filtry są instalowane oddzielnie od katalizatora. W takim przypadku do paliwa dodaje się specjalny dodatek (na bazie ceru i jego związków), który zmniejsza minimalną wymaganą temperaturę spalania cząstek sadzy do 450-500 stopni Celsjusza. W niektórych przypadkach podobne wartości temperatury podczas regeneracji pasywnej są nieosiągalne, dlatego w filtrze zachodzi stopniowa akumulacja cząstek sadzy. Po osiągnięciu ich wartości krytycznej należy zastosować aktywną regenerację.
Dodatek wprowadzony do paliwa w celu zapewnienia spalania sadzy znajduje się w osobnym pojemniku o pojemności do pięciu litrów. Ta ilość dodatku zwykle wystarcza na 80-120 tysięcy kilometrów samochodu i charakteryzuje żywotność filtra cząstek stałych. Ilość pozostałego dodatku jest stale monitorowana za pomocą czujnika pływakowego. Ilość dodanego dodatku jest kontrolowana elektronicznie i jest proporcjonalna do ilości paliwa dostarczanego do zbiornika paliwa podczas tankowania samochodu.

Po opracowaniu zasobu filtra cząstek stałych należy go wymienić na nowy. Jednak ze względu na ich wysoki koszt często kierowcy nie instalują nowego filtra cząstek stałych w samochodzie, ale zwracają się do naszej usługi czyszczenia filtrów cząstek stałych.
Gdzie naprawić DPF/GPF/FAP
📍 Adres: Paprotnia 8, Wrocław
📞 Tel: +48 794 470 909 | +48 794 013 547
📧 E-mail: info@crystal-dpf.pl
👉 Umów się na wizytę lub wyślij filtr kurierem – obsługujemy klientów z całej Polski.
